tirsdag den 23. oktober 2018

Køn, seksualitet og mangfoldighed

I dette blogindlæg vil vi uddybe vores tanker og forventninger om vores næste modul; køn, seksualitet og mangfoldighed. Derfor vil dette indlæg IKKE være teoretisk.

Alle i gruppen forventer, at vi bliver mere oplyste omkring køn, seksualitet og mangfoldighed.
Vi er nysgerrige på hvordan, man kan bruge det i praksis, samt hvordan man skal håndtere en samtale omkring seksualitet og køn, med både børn og handicap.
Vi forventer at dette emne vil sætte gang i en masse diskussioner, da vi er sikre på at holdningerne er vidt forskellige.

Vi håber på, at vi som mennesker/pædagoger udvikler os, og bliver mere åbne, og dermed skaber større accept omkring LGBT+ miljøet, som er en forening der kæmper for de med en kønsidentitet, eller seksualitet der falder udenfor “normen”. Når vi som mennesker udvikler os, og får en forståelse for, at ikke alle passer ind i det cis-hetero-normative samfund, som vi lever i. Hvis ikke vi husker på, at ikke alle har en mor og en far og er kommet til verden “helt naturligt,” kan vi som pædagoger komme til at gøre barnets virkelighedsoplevelse usand.

Cis-hetero-normative, står for ciskønnede heteroseksuelle. Ciskønnet er når ens kønsidentitet stemmer overens med ens biologiske køn, altså det man født med.


Inde for kønsidentitet er der tre køn - oplevet køn, udtrykt køn og biologiske køn.
Det oplevede køn er det man, selv føler sig som (mentalt) - altså om man føler sig som mand, kvinde, et sted der imellem eller ingen af delene.
Det udtrykte køn er det man udtrykker eksempelvis gennem tøj, hår osv. altså om man ser på personen og tænker om eks. at det ligner en pige.
Det biologiske køn er det man er født med enten mand eller kvinde. Altså om man har et velfungerende y-kromosom eller ej. Dog kan man også være født med celler hvor nogle af cellerne har et fungerende y-kromosom, mens andre ikke. Det betyder at man i nogle organer er en mand, andre end kvinde og nogle indimellem, det kalder man kalder mosaikker. (https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor-mange-koen-findes-der)

Efter vi har været inde og læse overskrifterne/emner på hvad vi skal have omkring, under køn, seksualitet og mangfoldighed, har nogle af os fået en lidt anden forventning til modulet. Vi skal bla. andet have omkring seksualitet og handicap - vi havde ikke tænkt på, at handicap selvfølgelig også er med i dette emne. I lektionerne med handicap, skal vi også have omkring pædofil og selve diagnosen. Vi er derfor mere spændt på, hvad dette præcist går ud på, efter som det er nogle emner, vi ikke i første omgang havde tænkt med under køn, seksualitet og mangfoldighed.

Vi forventer at lære, håndtere og acceptere folks forskelligheder, deres forskellige holdninger og synspunkter. Vi forventer at lære hvordan vi kan se verden med andres øjne og dermed forstå verden på flere forskellige måder.
Vi glæder os meget til at komme i gang med modulet, da vi synes emnet er vildt spændende, og meget vigtigt i forhold til den uddannelse vi er i gang med.


2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hej gruppe 5A,

    Yderst spændende tanker og forventninger i har gjort jer til det nuværende emne.


    Som i skriver er det blot tanker og forventninger, og derfor sidder vi nu efter starten af dette modul med tanken om, dette emne på nuværende tidspunkt har indfriet jeres forventninger?
    Har i derudover fået et nyt syn på og nogle nye tanker omkring emnet "Køn, seksualitet og mangfoldighed?"'
    Til sidst men ikke mindst, så tænker vi om i allerede nu har mulighed for, at kunne koble teori og teoretiker på hvis, at i skulle tilføje yderligere til dette blogindlæg?


    Med venlig hilsen

    Gruppe 5B

    SvarSlet

Goffman

Goffman Erving Goffman (1922-1982), en Canadisk-Amerikansk sociolog og socialpsykolog. Professor ved University of California, Berkeley o...