onsdag den 31. oktober 2018

Hvorfor pædagog?

I dette blogindlæg vil vi skrive omkring, hvorfor vi har valgt at søge ind på pædagoguddannelsen. Vi vil bruge dette indlæg, til at kigge tilbage på, dette når vi er færdige med uddannelsen. VI har valgt at skrive hver vores begrundelse, vi har derfor stillet os selv dette spørgsmål:

“Hvorfor vil jeg gerne læse til pædagog?”

Cathrine:
Det er først for nyligt at jeg har fundet ud af at det var pædagog jeg skulle ende som. Jeg har i lang tid troet at jeg skulle være journalist, og har indtil kort inden jeg startede på pædagogstudiet, læst et år på Danmarks medie og journalisthøjskole i Århus, på journalistuddannelsen. Efter jeg droppede ud, stod derfor i en situation, hvor jeg så skulle til at finde ud af, hvad jeg så skulle. Dette har også medført, at inden jeg startede på UCN, heller ikke har noget erfaring med mig, fra det pædagogiske arbejde.
Jeg var lidt på bar bund med hvad jeg så drømte om. Pædagog har aldrig været noget jeg har brændt for at skulle læse. Jeg har egentlig aldrig set mig selv som pædagog, men har også altid vidst at jeg skulle arbejde med mennesker på en eller anden måde, og tænkte at arbejdet som pædagog dermed godt kunne være en mulighed, som jeg bare aldrig tidligere havde tænkt over var noget for mig.
Når vi starter på specialisering er jeg ikke i tvivl, jeg skal ind for social/specialområdet.

Mette:
Jeg har ikke altid vidst, at jeg ville læse til pædagog. Jeg troede jeg skulle være sygeplejerske - så jeg begyndte at læse til dette. Fandt først ud af efter 1,5 år, at det ikke var, det jeg skulle være. Jeg stod derfor i den situation, at jeg skulle finde ud af, hvad jeg så skulle lave. Jeg har altid vidst, at jeg gerne vil arbejde med mennesker, da det med bare at sidde på et kontor ikke er mig. Der ud over kan jeg rigtig godt lide børn, derfor tænkte jeg at pædagog var en mulighed.
  Når vi skal til at, vælge specialisering er jeg ikke i tvivl omkring, hvad jeg vil vælge - nemlig dagtilbud. Da det er de små børn jeg kun vil arbejde med. Dette er jeg ikke i tvivl omkring, da jeg har arbejdet inde for de andre områder i flere år. Hvad så hvis jeg ikke får denne specialisering??
  Hvis jeg ikke skulle læse til pædagog, ved jeg ikke hvad jeg ellers skulle vælge. Dette er også en af grundene til at jeg, er hvor jeg er i dag og jeg har valgt at læse til pædagog. Efter at jeg har været ved at, læse en anden uddannelse før, er jeg slet ikke i tvivl omkring, at det er det rigtigt valg jeg har gjort mig, at stoppe på sygeplejerskeuddannelsen og starte på pædagoguddannelsen.

Anna:
Jeg har lige så længe jeg kan huske, ønsket at uddanne mig til pædagog og arbejde med børn. Det skyldes først og fremmest, at jeg elsker at være sammen med børn. Både fordi jeg lærer meget af dem, men også fordi de kan lære af mig, og jeg kan støtte dem i deres udvikling. At have indflydelse på børns udvikling, er en stor opgave fordi det har betydning for resten af deres liv. Jeg håber at jeg som pædagog, kan være med til at give børn den bedst mulige start på livet, ved at styrke dem, guide dem, opbygge deres selvtillid og give dem redskaber som de kan bruge videre i livet. Jeg ønsker at give den bedst mulige “grobund” som det kan udvikle sig, og vokse på gennem resten deres liv. Jeg vil gerne gøre en forskel, og være med til at give så mange børn som muligt en god oplevelse i institution.

Der ud over er altid faldet mig naturligt at omgås børn. Den mavefornemmelse eller de instinkter jeg har når det kommer til børn, bliver bekræftet i den teori vi bliver undervist i her på studiet, hvilket kun gør mig mere sikker på mit valg af uddannelse.

Michael:
I 2013 var jeg så uheldig at falde ned fra et tag, og komme til skade med mit ben og fik indopereret skruer i anklen. I 2014 var uheldet der igen, denne gang fik jeg en diskusprolaps i lænden. Fik at vide at der sad fem udposninger mere op ad rygsøjlen. efter en lang periode med genoptræning, og diverse møder med jobcenteret, fik jeg endelig en revalidering.
Så skulle jeg til at finde på hvad jeg så skulle lave da jeg nu ikke længere kunne holde til min daværende profession. Jeg gik længe og funderede over hvad jeg nu kunne holde til, og spurgte både familie og venner til råds. Jeg kom frem til at hvorfor ikke tage springet og hoppe ud på dybt vand og prøve at arbejde med mennesker, hvilket jeg aldrig havde prøvet før. Så jeg valgte Pædagoguddannelsen, der kunne jeg også arbejde og udvikle mig selv. jeg havde selvfølgelig en masse forforståelser og bekymringer om kan jeg nu det og er jeg nu god nok.
Jeg fandt mig en praktikplads på et dagtilbud for psykiske og fysiske handicappede, så kunne jeg få afprøvedet mig selv, og samtidig få min erhvervserfaring. som tiden gik blev jeg mere og mere glad for arbejdet, og at jeg samtidig med at jeg blev rost og anerkendt i mit arbejde, bekræftede det mig bare i at jeg havde valgt det rigtige. Og her sidder jeg så.

Rikke:
Da jeg blev færdig med gymnasiet havde jeg absolut ingen anelse om hvad jeg ville med mit liv, så jeg valgte at tage et sabbatår. Efter et års tid besluttede jeg mig for at jeg ville være bioanalytiker og begyndte derfor at læse kemi op på Aalborg studenterkursus. Samtidig med det fik jeg et job på Mariagerfjord ressourcecenter (min far tvang mig til det, fordi han ville have mig til at tjene penge). Jeg har aldrig haft en interesse for børn, jeg er den yngste i min familie og har derfor aldrig haft med børn at gøre.
I min tid på ressourcecenteret hvor jeg arbejdede med omsorgssvigtede børn blev jeg pludselig klar over at jeg var ret dygtig inden for dette fag, og at det interesserede mig helt vildt. Jeg elskede at komme på arbejde og jeg glædede mig altid til at skulle være sammen med de børn og unge jeg var tilknyttet. Jeg meldt enig endda tit frivilligt til at tage med på ture sammen med dem, som det ellers ikke var meningen at jeg skulle med på.
Senere fik jeg job i en børnehave, det var spændende på en helt anden måde og det var nok her at det endelig gik op for mig, at jeg ville være pædagog. At arbejde med børn eller unge som har et specielt behov, udfordringer eller handikap finder jeg ekstremt spændende. Det har indtil videre givet mig en helt masse personligt at arbejde med dem og jeg forventer at i min praktik og som færdiguddannet at jeg vil brænde lige så meget for det og elske det lige så højt.


1 kommentar:

  1. Kære gruppe 5A.
    Vi synes at det er rigtig fint, at I på jeres blog præsenterer jer selv og hvilke tanker I har omkring, hvorfor I gerne vil være pædagoger. Emnet er ikke så relevant som portfolio.
    Hvad er jeres refleksioner omkring at lægge dette indlæg op nu?
    Kunne det være en ide at lægge det op i starten af jeres blog, som en slags supplement til jeres personbeskrivelser?

    Med venlig hilsen gruppe 6B

    SvarSlet

Goffman

Goffman Erving Goffman (1922-1982), en Canadisk-Amerikansk sociolog og socialpsykolog. Professor ved University of California, Berkeley o...