onsdag den 10. oktober 2018

Hvis pædagogik er svaret, hvad er spørgsmålet så?

Under kulturprojektet udarbejde vi et periodisksystem, over hvilke egenskaber en pædagog indeholder. Vi mener blandt andet, at det er vigtigt at en pædagog kan vise omsorg, så barnet/brugeren oplever anerkendelse, i den solidariske sfære. Ifølge Honneth er det, en grundlæggende betingelse for individets identitetsdannelse, at man oplever anerkendelse i både privatsfæren, den retslige sfære og den solidariske sfære. Derudover er det også, en vigtig egenskab, at have forståelse for andres livssyn, og kunne sætte sig i andres sted, for at kunne guide barnet/brugeren i dets identitetsdannelse. Dette tager også afsæt i ressourcesyn, hvor man som pædagog, tager udgangspunkt i barnets potentialer, frem for mangler. De didaktiske overvejelser bag dette, er fx. at vide hvornår det er passende at gå henholdsvis foran, ved siden af og bagved barnet/brugeren i dets udvikling. Dette er blot få af de vigtige pædagogiske egenskaber, som pædagogen skal have tilegnet sig.



Hvis man kigger på BUPL’s pjece, om den pædagogiske profil skriver de, at den pædagogiske praksis bygger på anerkendelse, rummelighed, ressourcesyn, nærvær, empati, inddragelse, dialog, samarbejde, åbenhed og aktiv deltagelse. Flere af de nævnte værdier, har vi også valgt at inkludere i vores pædagogiske periodiske system.
De ord som vi ikke havde tænkt på, da vi lavede vores pædagogiske periodiske system, men som er med i BUPL´s pjece, er blandt andet dialog og samarbejde.
Dialog og samarbejde er to vigtige egenskaber, at have som pædagog, da man uden dialog, ikke kan opnå et godt samarbejde, og måske slet ikke noget samarbejde. Uden samarbejde fungerer pædagogikken ikke, og derfor er dialog og samarbejde to meget vigtige egenskaber, at have. Vi tænker at vi har overset de her to vigtige egenskaber, da vi så det som en selvfølge. på trods af, at det er to vigtige egenskaber.

2 kommentarer:

  1. I har lavet et kort og godt blogindlæg. �Rigtig fin overskift som hænger sammen med det pædagogiske system. Rigtig fint at der er billede af hvad det er i beskriver. �I bruger gode begreber og teori, men man kan få lyst til at spørge “hvorfor?” - altså hvorfor er de forskellige begreber og teorier vigtige. Man kunne måske have taget et begreb eller teori og gået lidt mere i dybden med, sådan der kommer lidt mere begrundelse bag hvorfor det er vigtigt i pædagogens arbejde med at udvikle børn/borgere. ��En lille god ekstabemærkning kunne være at beskrive hvad BUPL er. ��Rigtig godt at i er i stand til at reflektere over jeres egne tanker og dermed se, at i har “overset” vigtige begreber da det er begreber man let kunne tage som en selvfølge i det pædagogiske.

    SvarSlet
  2. Vi synes overordnet, at I har et flot og overskueligt blog/indlæg, og det er en fin idé, at I har set på jeres pædagogiske system og sammenholdt med BUPL’s pjece, og i den sammenhæng opdaget at I manglede to vigtige egenskaber i forbindelse med det pædagogiske arbejde, nemlig samarbejde og dialog, som I derefter uddyber.

    Hvis en udefrakommende skal kunne forholde sig til Honneths teori, ville det så være en idé at uddybe nærmere - uddybelse af de tre sfærer?
    Hvilken af BUPL’s pjecer refererer I til, da der er mange på deres hjemmeside?
    Kunne I fortælle mere om de tre læringsrum?

    I får sammenfattet nogle vigtige egenskaber i det pædagogiske arbejde, som kan være spændende at arbejde videre med.

    Gruppe 3B

    SvarSlet

Goffman

Goffman Erving Goffman (1922-1982), en Canadisk-Amerikansk sociolog og socialpsykolog. Professor ved University of California, Berkeley o...