mandag den 24. september 2018

Æstetiske læreprocesser
En æstetisk læreproces er fx. at lære noget gennem kreativt arbejde og bruge sanserne.
Altså fx. hvis man bruger musik til at forstå matematik, eller kunst til at forstå sprog.
Æstetisk læring er med til at få mennesker til at forstå på en helt anden måde.


Et eksempel kunne være, at lave en leg ud af at lære klokken, således børnene bruger
deres krop til at visualisere klokken. Hvis man har en gruppe, på 13 børn stiller de sig i en cirkel, og holder hver et skilt med et tal fra 1-12. Barn nummer 13 skal stå i midten, og bruge sine arme som visere.  

"Looking for a Husband whit a EU passport" af Tanja Ostojic


Kunstværket bestod af en kontaktannonce, hvor Ostojic søgte efter en mand, med et EU-pas, som hun så kunne gifte sig med, og dermed få adgang til Europa.



Der findes et repræsentativt og performativt niveau - Helene Illeris forklarer de to niveauer med et eksempel, hvor hun tager udgangspunkt i Tanja Ostojic kunstprojekt, “Looking for a Husband with a EU passport.” Det repræsentative niveau er, at hun med hendes kunstværk repræsenterer de mange kvinder der laver den slags kontaktannoncer, og dermed repræsenterer værket også menneskehandel og magtforholdet mellem vest- og østeuropa. På det performative niveau ser man, hvordan Ostojic identitet forandres gennem kontaktannoncen, som åbner op for nye leveveje.      


Judith Butler, som er en amerikansk kønsforsker, har en teori om subjektet som performativt konstitueret. Hendes teori siger at man ikke er født med en identitet, men at det er noget der dannes ud fra ens handlinger, og de eksisterende kulturelle og sociale normer. Altså ifølge Butler, er det vigtigt at vi som pædagoger skaber et miljø, hvor barnet har mulighed for at skabe en identitet og udvikle sig. Et sådant miljø er anerkendende og inkluderende. Det er desuden også vigtigt at man som pædagog, ikke putter sin egen virkelighed ned over barnet.   


De to andre teoretikere Austring og Sørensen definerer Æstetiske læringsprocesser som:
“En æstetisk læreproces er en læringsmåde, hvorved man via æstetisk mediering
omsætter sine indtryk af verden til æstetiske formudtryk for herigennem at kunne
reflektere over og kommunikere om sig selv og verden”
(Austring og Sørensen 2006: s. 121 nederst).


Austring og Sørensen definition af æstetiske læreprocesser, og Butlers beskrivelse af
hvorledes subjektivitet konstrueres, er der flere lighedspunkter, samt flere forskelle. eks.
når eleven gennem produktionen af, og refleksion gennem æstetiske formudtryk, giver
eleven nye muligheder for at reflektere over de identitetsmatricer som man anvender.


De æstetiske læreprocesser er en vigtig del af pædagogikken, da det har stor betydning for barnets udvikling.

1 kommentar:

  1. Hejsa
    Rigtig godt blogindlæg, i har godt med gode eksempler og vi synes i har valgt et spændende emne.
    Vi synes i har meget relevant teori med.
    Vi synes dog jeres layout, altså opsætningen af jeres sætninger(der er mange irrelevante spring og mellemrum) skal ændres. Det har måske ændret sig da i lagde det op på bloggen, men i så fald vil vi anbefale at i læser det igennem inden i offentliggøre det. Det ødelægger oplevelsen som læser.

    Refleksionsspørgsmål?
    • Et eksempel hvor i selv har brugt æstetiske læringsprocesser?
    • Kunne det være en ide at søge viden udenfor undervisningen? (biblioteket, Google)
    • Hvad synes i om Ostojics kunstværk?

    God vind! 1B

    SvarSlet

Goffman

Goffman Erving Goffman (1922-1982), en Canadisk-Amerikansk sociolog og socialpsykolog. Professor ved University of California, Berkeley o...